Friday, November 4, 2011

Satu klik sahaja, hampir terbang persahabatan…


Sangat moden dunia sekarang, tidak perlu buat temu janji atau sibuk-sibuk susun masa untuk borak-borak dengan rakan-rakan.
Dah banyak laman sosial,…
nak mesej? Pergi kat chatting ..
nak dengar-dengar suara? Pergi dekat call..
atau nak face to face? Pergi dekat video call..
Semua bergantung pada kita.. kemana kita mahu jelajah.. ingin jadi pembinasa atau Pembina.. ingin meningkatkan diri atau menjunamkan diri..

sangat sukar membina sesuatu persahabatan.. tapi terfikirkah kita.. persahabatan yang sukar dibina itu boleh hancur dalam sekelip mata sahaja, tiada warning , tidak dialukan..
malah satu klik sahaja dah cukup menghancurkan hati seseorang sahabat…

memang niat baik , hantar mesej untuk menghiburkan hati seseorang..
tapi terfikirkah mesej tersebut dapat diterimanya dengan hati yang terbuka..
mungkin mesej kita itu mengandungi ayat-ayat yang melampaui batas …

fikir-fikirkanlah sebelum men send , bercakap, bergurau sesuatu…
Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas. Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepdaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik. (Surah al-A'raf: 55-56)


Marilah menghayati suatu kisah :

Seorang sahabat bernama Zahir, dia agak lemah daya fikirannya. Namun Rasulullah mencintainya, begitu juga Zahir. Zahir ini sering menyendiri menghabiskan hari-harinya di gurun pasir. Sehingga, kata Rasulullah, “Zahir ini adalah lelaki padang pasir, dan kita semua tinggal di kotanya”.
Suatu hari ketika Rasulullah sedang ke pasar, dia melihat Zahir sedang berdiri melihat barang-barang dagangan.
Tiba-tiba Rasulullah memeluk Zahir dari belakang dengan erat. Zahir: “Heii……siapa ini?? lepaskan aku!!!”, Zahir memberontak dan menoleh ke belakang, ternyata yang memeluknya Rasulullah.
Zahir pun segera menyandarkan tubuhnya dan lebih mengeratkan pelukan Rasulullah. Rasulullah berkata: “Wahai umat manusia, siapa yang mau membeli budak ini??”
Zahir: “Ya Rasulullah, aku ini tidak bernilai di pandangan mereka”
Rasulullah: “Tapi di pandangan Allah, engkau sungguh bernilai Zahir. Mau dibeli Allah atau dibeli manusia?” Zahir pun makin mengeratkan tubuhnya dan merasa damai di pelukan Rasulullah. (Riwayat Imam Ahmad dari Anas RA)
Moralnya, Rasulullah SAW, adalah orang yang suka menebarkan kegembiraan dan kebahagiaan dalam kehidupan manusia. Walapun beliau menghadapi berbagai kesusahan yang bermacam-macm, namun beliau juga bergurau dalam batasan tidak bercakap sesuatu kecuali yang benar.
Subhanallah.. selawat keatas junjungan rasulullah...tidak semua perkara yang kita lakukan indah dimata orang,
dan barangkali sesuatu yang kita benci ia disukai orang,
walaupun buruk dimata orang, lakukanlah... jika ianya indah..
disisi Allah...
Renungilah demi iman…
Muhammad luqman©copyright-nov-2011**