Sunday, October 30, 2011

Sahabatku, anggaplah ia adalah BONUS..



Sahabat, pernahkah anda ditimpa musibah secara tiba-tiba?

Bila sahaja terjatuh (antara musibah yang biasa dilalui) , terlanggar tiang, atau apa sahaja yang menimpa anda menyebabkan anda malu .. pasti anda akan alami sindrom “bad mood” sepanjang hari..

Pasti anda akan kehilangan selera makan.. tidur pun tak senang.. sentiasa memikirkan perkara pahit yang menimpa.. sehinggakan perkara yang lebih penting terabai..

Sesungguhnya wahai sahabatku.. jika anda mengalihkan pandangan anda dari setiap musibah yang anda terima itu kepada satu bonus (pahala free) daripada Allah.. inshaallah.. anda akan rasai nikman halawatul iman, anda tidak lagi susah hati apabila menerima musibah.. bahkan.. jika kita memahami maksud musibah yang sebenarnya.. datang lah musibah sebesar mana kepada diri kita, inshaallah.. tak mustahil kita mengucapkan syukur Alhamdulillah, dan masih lagi mampu tersenyum..


Ingatkah wahai sahabatku.. Allah mengenakan musibah dengan bersebab.. dan ia tidaklah berlaku dengan sia-sia, sama ada allah ingin memberikan kita peringatan, atau allah ingin menguji iman kita..
Marilah menghayati sepotong kisah dari srikandi yang tidak asing dan tersangatlah kuat iman beliau ini.:


*…Rabi'atul Adawiyah lantas berdoa, "Ya Allah, pencuri
ini telah menceroboh masuk ke rumahku. Akan tetapi dia
tidak menemui sebarang benda berharga untuk dicuri.
Kemudian aku suruh dia berdiri dihadapan-Mu. Oleh itu
janganlah Engkau halang dia daripada memperolehi
nikmat dan rahmat-Mu."…*


Wahai sahabatku, allah tidak akan menurunkan ujian yany kita sendiri tidak mampu hadapinya.. bersyukur lah dengan nikmat yang ada, sesungguhnya , allah maha pemurah lagi maha bijaksana......



Renungilah demi iman…
Muhammad luqman©copyright-oct-2011