Saturday, October 22, 2011

...Jom kita berlumba untuk ONLINE 24 jam..













Jika orang lain berlumba-lumba untuk mencari dunia,biarlah kita berlumba-lumba mncari akhirat.
Jika orang lain ONLINE tengah2 malam untuk mengharapkan perhatian manusia ,biarlah kita ONLINE tengah2 malam demi mencuri pandangan Allah tanpa mengharapkan pandangan orang lain...jika menulis tentang ini,saya teringat satu kisah sewaktu Muhamad bin Al-Munkadir masih hidup..

Al-kisahnya,


Ketika Muhamad bin Al-Munkadir menuju ke mimbar Rasulullah di masjid  Nabawi, untuk menunaikan solat dan berdoa di tengah malam,tiba Muhamad bin Al-Munkadir ternampak seorang lelaki di sebalik tiang sambil menundukkan kepala,sejurus lelaki tersebut habis solat,dia terus berdoa pada Allah,untuk turunkan hujan di negerinya yang kemarau.Tidak lama selepas itu,mendung pun datang lalu hujan lebat membasahi bumi.


Kejadian ini di sedari oleh Muhamad bin Al-Munkadir yang dari tadi asyik memerhati lelaki yang dia tidak kenali kerana dia belum pernah melihat wajah lelaki tersebut di masjid Nabawi sebelum ini.kerana perasaan ingin tahu yang menebal,jadi dia mengambil keputusan untuk mengikuti lelaki misteri tersebut sehingga sampai ke runmah lelaki itu.


Keesokkannya,Muhamad bin Al-Munkadir pergi semula ke rumah lelaki tersebut lalu menemuinya.Muhamad bin Al-Munkadir terus menceritakan apa yang dia lihat dan dengar tentang semalam. Air muka lelaki tersebut terus berubah,dan amat marah dengan kata-kata Muhamad bin Al-Munkadir, lalu lelaki itu berkata pada Muhamad bin Al-Munkadir "janganlah kamu ceritakan pada seorang pun tentang apa yang kamu sudah lihat malam tadi sehingga aku mati,Dan janganlah kamu menemui aku lagi wahai Muhamad bin Al-Munkadir,"


Sejak dari peristiwa itu,Muhamad bin Al-Munkadir sudah tidak menemui lelaki tersebut,Muhamad bin Al-Munkadir cuba mencari lelaki tersebut di rumah,namun hanyalah hampa yang singgah. ternyata lelaki tersebut sudah meniggalkan rumahnya dan bersembunyi...


"Sebagus-bagus amal, adalah apabila tidak diketahui oleh orang lain. Bahkan tidak diketahui oleh dirinya sendiri.Termasuk makhluk lain."
(Ibnu Qayyim:Al-Fawa'id)


Allahurabbi...sampai macam tu sekali lelaki tersebut menjaga ibadahnya pada Allah,sangat-sangat takut jika orang mengetahui dia sentiasa ONLINE dengan Allah.



tangisnya seseorang di hadapan Ar Rahman di malam yang kelam,
tidakkan terhenti air matanya dari membasahi pipi,
sehingga air mata itu membasahi tempat sujudnya ,
bagi menyatakan rindu pada Ar Rahim.
Yaa Shakur ,Yaa Ghafur
air matanya terus membasahi pipi..




"SOLAT YANG PALING UTAMA SESUDAH SOLAT FARDU, ADALAH SOLAT MALAM(QIAMULLAIL)......."
(HR. IMAM MUSLIM)


(by: afaf dhamirah)