Tuesday, October 18, 2011

KISAH UMAR ABDUL AZIZ


Pasti setiap orang tahu siapa dia umar bin abdul aziz ra. Selepas empat orang khulafa’ ar-syidin itu, dialah khalifah yang terkemuka. Isterinya pernah berkata , “mungkin ada orang lain yang lebih mengutkuamakan whudu’ dan solat tetapi aku tidak pernah melihat orang lebih takut allah swt lebih daripada suamiku. Selepas solat isya’ tiap-tiap hari dia akan duduk di tempat yang dikhaskan untuknya bersolat dan akan berdoa mengangkat tangannya serta menangis di hadapan alah swt hingga rasa mengantuk menewaskannya. Apabila dia sedar di tengah-tengah malam dia akan mula bersolat serta menangis di hadapan allah swt.”



Diceritakan bahawa sejak beliau menjadi khalifah beliau tidak pebah tidur dengan isterinya. Isterinya ialah anak perempuan raja abdul malik . ayahnya memberikan kepadanya intan permata sebagai maskahwin termasuklah sebutir intan yang indah. Kata umar abdul aziz ra kepada isterinya , “sama ada kamu berpisah dengan segala intan permata itu kerana allah supaya aku simpankannya kedalam baitulmal, ataupun kamu bercerai denganku. Aku tidak suka tinggal di dalam sebuah rumah dimana terdapat begitu banyak kekayaan.”


Isterinya menjawab, “aku rela berpisah dengan kekayaan beribu-ribu kali banyaknya tetapi aku tidak sanggup bercerai daripadamu.”


Akhirnya segala intan permata yang ada padanya itu disimpan di dalam baitulmal.


*selepas umar bin abdul aziz meninggal dunia , yazid bin abdul malik menjadi khalifah . yazid berkata kepada kakaknya , “kalau engkau mahu engkau boleh ambil kembali intan permata milikmu di baitulmal.” Kakaknya menjawab, “mana boleh kekayaan yang ku campakkan semasa hayat suamiku dapat memuaskan hatiku selepas kematiannya?”

Ketika umar bin abdul aziz sedang berada di atas pembaringan menanti ajal, beliau bertanya kepada orang yang berada di sekelilingnya tentang sebab penyakitnya. Berkata salah seorang daripada mereka, “pada fikiran kami , ini adalah kesan guna-guna.”


Beliau berkata, “tidak, ini bukan guna-guna.” Kemudian beliau memanggil hambanya lalu bertanya , “apakah yang menyebabkan engkau meracuniku?”


Hamba itu menjawab, ‘100 dinar dan janji kebebasan.”


Umar bin abdul aziz ra mengambil 100 dinar itu daripada hambanya serta menyimpannya kedalam baitulmal serta menasihatinya supaya lari ke suatu tempat yang jauh dimana dia tidak akan dapat ditangkap.


Sebelum meniggal dunia, muslimah dating lalu bertanya kepadanya, “tidak ada orang yang melakukan pada anak-anaknya sezalim yang kamu lakukan. Tidak seorangpun daripada anak lelaki kamu yang seramai 13 orang itu mempunyai apa-apa pun bagi menyara hidup masing-masing.”


Beliau bangun dari pembaringannya dan duduk lalu berkata, “aku tidak melarang anak-anakku itu daripada apa yang mereka berhak mendapatnya. Aku memang enggan memberi kepada mereka apa yang sebenarnya hak orang lain. Kalau anak-anakku itu benar , maka allah swt pasti menjadi pelindung mereka sebagaimana firman-Nya di dalam kitab-Nya , “dan dia melindungi orang-orang soleh.” Tetapi kalau mereka itu orang-orang yang berbuat kesalahan maka mengapa patut aku pedulikan?”



Renungan Bersama…


[By] محمد لقمان